Etter hvert utviklet soulen seg med kvinnelige sangere som den verdenskjente Diana Ross som senere giftet seg med Arne Næss Jr. Sønn av Norges største filosof og pioneren bak studiet «Dyp Økologi». The Supremes fokuserte på jenteaktige pop-musikk stemmer istedenfor den mer naturlige og dype bluesaktige stemmene som f.eks Great Etta James hadde gjort på den klassiske soul sangen: «I’d rather og blind». Etter hvert fortsatte Motown Records å gi ut plater med artister som senere ble verdenskjente som f.eks Marvin Gaye og Jackson 5. Tro det eller ei, Michael Jacksons karriere ble født ut av hjertet av soul musikken i Amerika. En helt annen stil utviklet seg i Chicago, Illinois. Curtis Mayfield og hans band «The Impressions» skrev kraftfulle sanger under «The Civil Right Movement” som fenget grasroten i folket. Han gav ut sanger som: «Keep on pushing», «We’re a winner” and hans aller største hit: «People get ready». Titler som vitner til et engasjement mot rasisme og undertrykkelse av afroamerikanerne i Amerika. De to hovedformene for soul som utviklet seg i sør var en kraftfull og dynamisk stil som ble kalt «Deep soul» og en glatt og velprodusert stil kalt «Memphis soul». Begge stilformene ble utviklet i Memphis, Tennessee med Stax Records.
Stax produserte plater med en drivende «R&B» rytmeseksjon spilt av det raseblandede bandet: «Booker T & the M.G’s» med funky trompeter spilt av deres trompetseksjon: «The Mar-keys». Booker T & the M.G’s spilte blant annet for Otis Redding, Stax største stjerne. Otis hadde en sterk stemme som var perfekt for up-tempo soul, men han kunne også synge med en myk stemme på romantiske ballader. Hans dynamiske konserter på Stax European Tour og på Monterey Pop Festival i 1967 gjorde han til en gigantisk stjerne verden over, med hits som: «I’ve been loving you too long» og «Long and respect». Hans mest kjente sang var hans siste innspilling «(Sitting on) the dock of the bay». Otis Redding døde dessverre i Desember 1967 i en flyulykke. Hans død sjokkerte verden, men Stax Records overlevde Otis bortfall og fortsatte med artister som: «Isaac Hayes & The Staple Sisters» som fortsatte å spille in soul musikk for Stax. Memphis soulen som ble spilt inn hos «Hi Records» var av den vakreste soul musikken som hadde blitt spilt inn og spilte inn mange kjente houseplater der produsenten Willie Mitchell la til gitar, trompet og bakgrunnsvokal for å skape en rik soul sound.